Stress and Anxiety in four Peruvian Female Teachers after having suffered COVID-19
Keywords:
Stress, Anxiety, COVID-19, Post-COVID, Mental HealthAbstract
Introduction: The global impact of COVID-19 has generated unprecedented sociocultural, economic and political changes. In the educational context, it caused manifestations of stress and anxiety, especially in teachers convalescing from COVID-19, leaving them biopsychosocial sequelae that limited their teaching work.
Objective: To analyze the manifestations of stress and anxiety in four Peruvian teachers after having suffered from COVID-19.
Methods: Qualitative, phenomenological, hermeneutical study that allowed us to reflect on the manifestations of stress and anxiety that the participating teachers affected after having suffered from COVID-19. The study categories were Stress and Anxiety. The research was developed in three stages: 1. Descriptive, 2. Structural and 3. Discussion. In the first, the planning of the methodological and ethical processes was carried out. In the second, intervention protocols and contingency plans were proposed and a first approach was made to the participating teachers. In the third, the results obtained were contrasted with previous studies; allowing to determine the convergent and divergent points relevant to the present study.
Results: Manifestations of stress and anxiety at a physical, mental and intellectual level were found in four Peruvian teachers after having suffered from COVID-19, which limited their extraordinary teaching performance.
Conclusions: Apart from the diagnosed manifestations of stress and anxiety and thanks to the motivation, commitment, perseverance and perseverance demonstrated by the participants; They were able to readjust to the new reality and gradually begin to recover their pedagogical skills.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
