Indicators to evaluate the human behavior of medical specialty coordinators
Keywords:
specialty coordinators, human behavior, indicators, academic postgraduate studies.Abstract
Introduction: The role of the medical specialty coordinators is key because of the complexity of conducting the resident training processes, due to the diversity of specialties and teaching scenarios, as well as the growing enrollment numbers.
Objective: To design the indicators that allow to evaluate the human behavior of medical specialty coordinators at Calixto García School of Medical Sciences, in correspondence with the demands of today's society.
Methods: An educational development study was carried out. Theoretical and empirical methods were used, together with a set of logical thinking processes: analysis, synthesis, abstraction, generalization, among others.
Results: The main regularities in the functions of the medical specialty coordinators were identified, upon the base of the argumentation of the referents about the development of academic postgraduate studies in medical sciences, the specialties and their particularities in the school. All this permitted, from the dimensions of the described variable, to evaluate the human behavior of the medical specialty coordinators by means of the selected indicators.
Conclusions: The problem determination technology proposed by the theory of advanced education and, within this, the process of parameterization of the object of study, permitted to design the indicators to evaluate the human behavior of the medical specialty coordinators at Calixto García School of Medical Sciences, in correspondence with the demands of today's society.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
