Appreciation of the Investment of a Class in the Subject Cells, Tissues and Tegumentary System
Keywords:
Palabras clave, proyectos de tecnologías de información y comunicación, educación médica, innovación docente, clase invertida, Asignatura Células, Tejidos y Sistema Tegumentario.Abstract
Introduction: Virtual learning environments offer the opportunity to develop new forms of educational intervention, but there is a need to analyze the effectiveness of the methods used.
Objective: To analyze the students' appreciation of the investment of a class, carried out in the subject Cells, Tissues and Tegumentary System, during the 2023 course, at the Salvador Allende School of Medical Sciences.
Methods: A descriptive research was carried out, with a mixed approach, based on a field study during the academic year 2023, at the “Salvador Allende” School of Medical Sciences. Theoretical methods used were analysis-synthesis, deduction-induction and systemic approach; empirical methods were the questionnaire; and statistical mathematical methods.
Results: It was determined that the inversion of the class was appreciated as a successful teaching innovation, since both dimensions examined (conditions and opinions), were evaluated as satisfactory.
Conclusions: The results of the research in relation to the inversion of a class of the subject Cells, Tissues and Tegumentary System, at the School of Medical Sciences “Salvador”, during the academic year 2023 unfolds a new path to continue advancing towards the improvement of the teaching-educational process, according to the needs of the times in which we live, from the perspective of new forms of didactic management of teaching-learning, through the possibilities offered by the Moodle platform to complement teaching in a face-to-face career. It is suggested to continue the departmental scientific-methodological work on this subject as a perspective to improve the functioning of virtual classrooms in the discipline Biological Bases of Medicine.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eduardo de Jesús Pomares Bory, Liliam Barrios Herrero, Dayamí Maza Ares, Odalys Vázquez Naranjo, Irene Bermúdez Lamadrid

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
