Assessment of the students’ scientific production at University of Medical Sciences of Havana
Keywords:
scientific production indicators, research, scientific and technical publications, medical education, health sciences.Abstract
Introduction: Scientific research is one of the cornerstones that support higher academic training in health sciences.
Objective: To assess the scientific production of undergraduate students at the University of Medical Sciences of Havana.
Methods: An observational, descriptive and cross-sectional study was carried out at the University of Medical Sciences of Havana. The universe was 393 individuals, totally studied by means of a survey. Absolute frequencies, percentage, Pearson's χ2 and Cramér's V were determined.
Results: With respect to academic year, the statistical evidence showed a weak association among the variables member of Frank País Student Teacher Movement (P=0.01; V=0.192) and publication in scientific journals (P=0.0009; V=0.23); as well as a moderate association through participation in scientific events (P= 0.001; V=0.461). The Students’ Scientific Meeting was the event with the highest participation (77%), mainly at the school level (77%). Group IV journals were the most represented as those with the highest number of publications by students from the University of Medical Sciences of Havana, accounting for 6%; the average number of publications was 2.6. An increase in scientific knowledge was referred as the main motivation (65.1 %); while they respondents mentioned the lack of necessary equipment (48.1 %) as the main limitation. The enhancement of curricular and extracurricular study of research methodology was evidenced as the most frequent suggestion.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.