Scientific Production and Communicational Management of Student Journal Editors-in-Chief in Cuba
Keywords:
electronic journals, scientific communication and popular science, journal article, capacity-building courses.Abstract
Introduction: Scientific journals are the main platforms for managing and socializing the students' scientific work. It is the role of the editor-in-chief to develop such an important mission.
Objective: To characterize the scientific production and communicational management of student journal editors-in-chief in Cuba.
Methods: An observational, descriptive and cross-sectional study was carried out. The study included the 11 editors-in-chief who agreed to answer the applied survey. Several variables were analyzed, respectively referring to the general characteristics of the editors-in-chief, their scientific production and communicational management, as well as their level of knowledge in research matters. Descriptive statistics were applied.
Results: The male sex (54 %) and the ages of 21, 22 and 23 years (n = 3) predominated. 91 % of the editors-in-chief were medical students (n = 10) and 54 % were in their fourth academic year. Editors-in-chief with 1 to 5 published articles in each of the aspects analyzed predominated. Only 5 served as members of the editorial team with other journals. The Google Scholar Network stood out (8; 72.7%). Only 7 (63.6 %) were aware of their h-index and that of the journal. Most of the editors-in-chief had knowledge or had received training courses.
Conclusions: The scientific production and communicational management of the editors-in-chief is influenced by current trends in the scientific-research sphere. Belonging to the editorial board of a scientific journal, mainly in the role of an editor-in-chief, has a positive effect on students.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
