Dynamics of the Teaching-Learning Process of the Clinical Method in the Subjects with a Clinical-Surgical Profile within the Medical Major
Keywords:
subjects with a clinical-surgical profile, medical major, curriculum, systems integration, clinical-method, theoretical method.Abstract
Introduction: The content of the subjects with a clinical-surgical profile within the medical major is materialized in preparing the future general physician for the diagnosis and treatment of surgical diseases.
Objective: To evaluate the scientific-methodological relevance of the "Model of the dynamics of the teaching-learning process of the clinical method in the subjects with a clinical-surgical profile within the medical major", based on its proposal as a starting theoretical construct.
Methods: A pedagogical research was carried out Facultad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila, in the period 2020-2022. Empirical methods were applied: expert criteria and socialization workshops. Ethical principles were complied with.
Results: The " Model of the dynamics of the teaching-learning process of the clinical method in the subjects with a clinical-surgical profile within the medical major " was proposed, with a system of dialectic relations revealed from three links: establishment of the presumptive diagnosis, formulation of diagnostic alternatives, and development of the clinical-surgical reasoning capacity, configurations and dimensions. The concordance of the experts was highly significant. The experts and specialists in the socialization workshops considered it relevant.
Conclusions: The scientific-methodological relevance of the elaborated model was observed, from which three fundamental relationships emerged: of understanding and interpreting clinical-surgical findings, of contrasting results and determining the affected organic system, and of selecting the therapeutic strategy and contextualizing the mode of action.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.