The Importance of the Problematic Situation within the System of Categories of Problematic Teaching
Keywords:
problematic situation, problematic teaching, medical sciences, pathological anatomy.Abstract
Introduction: The problematic situation, considered a central link in problematic teaching due to its essence within this didactic system, remains little studied. A thorough understanding of its particularities is essential for teachers to successfully employ problematic teaching, mainly in medical science subjects.
Objective: To reflect on the significance of the category “problematic situation” and the way in which contradictions can be revealed to create it, wherefore the teaching-educational process in the Pathological Anatomy subject of the medical degree is taken as an example.
Development: The essence of the problematic situation and its effects on students are discussed, as well as the criteria of authors who have identified different ways of presenting the contradictory elements of the teaching content, in order to motivate students to search for new knowledge, given its importance in scientific-student activity, by promoting the improvement of skills in the search for new knowledge. Finally, the presentation of contradictions in the Pathological Anatomy subject is exemplified, based on the mastery of the scientific content expressed in the Plan E program for this subject in medicine.
Conclusions: Understanding the essence of the problematic situation, its relationships with the other categories and its functions within problematic teaching, as well as mastery of the teaching content, are essential for teachers to be able to structure more profitable classes using this approach.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.