Development of Clinical Reasoning in Tutorships: What Do Medical Students Say in their Reflections?
Keywords:
thematic analysis, problem solving-based teaching, tutorships, medical students.Abstract
Introduction: At Walter Sisulu University, groups of students discuss clinical cases that induce interdisciplinary integration.
Objective: To expose the learning experiences included in the reflections on tutorships when an academic period is finished.
Methods: The study had a phenomenological approach, which positioned it within the framework of the interpretive paradigm. At the end of the module, the facilitator encouraged the students to reflect on their learning experiences. The purposive sample was the 66 members of the groups facilitated by their tutor herself in the period October 2022 to November 2023. Fifty-two students submitted their reflections, with an average age of 20 years and with both genders represented. The participants' narratives were subjected to a thematic analysis, according to Braun and Clark. The researchers worked independently in coding the data and interpreting the initial categories, followed by joint work in all the discussion sessions until consensus was reached.
Results: Data analysis permitted to detect 60 codes initially categorized into six themes, with subsequent integration into two themes, with two subthemes each. Theme I was cognitive dimension of learning, in turn subcategorized into meaningful learning and clinical reasoning; theme II, social dimension of learning, subcategorized into self-regulation to others and self-management.
Conclusions: The participants' memorable experiences suggest that case discussion in a collaborative environment can enhance knowledge construction and the development of clinical reasoning.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
