An Educative Intervention through the Usage of Artificial Intelligence for Improving Academic Performance of Medical Students
Keywords:
medical education, higher education, artificial intelligence, educative intervention, academic performance.Abstract
Introduction: Higher medical education aims to graduate health professionals with high level of knowledge, skills and abilities for the practice of their profession. The use of artificial intelligence technology can contribute to the preprofessional development of students.
Objective: To analyze the results of an educational intervention through the use of artificial intelligence to improve the educational performance of medical students.
Methods: An applied research, with a quasiexperimental design and of educational intervention, was conducted with seventh-semester medical students from of the Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, Ecuador, in the subject of Internal Medicine II, Rheumatology-Hematology module. The universe consisted of 103 students, of which 82 made up the research sample. The variables general characteristics and academic performance were studied. The McNemar and chi-square tests were used to identify changes in the students' academic performance. The central axis of the educational intervention was the use of artificial intelligence technologies.
Results: The average age was 22.67 years, with a predominance of female students (64.62%). During the pretest, students with medium (41.46 %) and low (40.24 %) academic performance stood out; while, in the posttest, students with medium (47.56 %) and high (39.02 %) academic performance stood out.
Conclusions: The applied educational intervention improved the students' academic performance. The application of artificial intelligence allowed to revitalize the development of activities, as well as potentiate the acquisition of skills and abilities.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.