Gamification: a Didactic Strategy within the Teaching-Learning Process in Higher Medical Education
Keywords:
gamification, medical education, higher education.Abstract
Introduction: Gamification is an educational methodology that invites to consider convergence between games and learning as a space that provides additional learning. This study explores how gamification can impact both the motivation and performance of medical students and the quality of their professional training.
Objective: To analyze gamification as a didactic strategy in the teaching-learning process of higher medical education.
Development: Currently, the design and application of gamified products have had a significant impact on higher education. In the field of medical education, there is evidence to support gamification as a useful tool, even in the face of evaluation challenges and complexity in game design. Several studies indicate that the implementation of gamified experiences contributes to improving the academic performance of students and that it optimizes the teaching-learning process, with an impact on their motivation for learning.
Conclusions: Gamification goes beyond being a simple digital resource; this turns out to be an effective didactic strategy. Through digital games, collaborative activities and friendly competitions, students strengthen essential skills such as communication, teamwork and joint problem solving, considered fundamental competencies in medical education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.