Educational Intervention Strategy for the Preparation of School-Age Children for Visual Rehabilitation
Keywords:
atención primaria de salud, estrategia, rehabilitación visual, niñosAbstract
Introduction: Eye problems arise at an early age and often go unnoticed. If left untreated, they can cause serious vision problems, such as amblyopia. Therefore, proper visual rehabilitation at an early age is recommended.
Objective: To design an educational intervention strategy aimed at preparing parents, teachers, and educational psychologists of schoolchildren from the Alamar Playa People's Council, treated at the Mario Escalona Polyclinic in the municipality of East Havana, which contributes to the specialized education of families and teachers in visual rehabilitation.
Methods: A descriptive, cross-sectional, and systematization study was conducted. Using the systemic structural method, the model for the educational intervention strategy was defined, structured by stages and actions, for the preparation of schoolchildren in visual rehabilitation, based on data obtained during vision surveys carried out in five primary schools in the Alamar Playa People's Council between January 2020 and April 2022.
Results: The educational intervention strategy model was structured based on theoretical foundations and characteristics consistent with the process of preparing school-age children for visual rehabilitation. Four stages were designed: diagnosis, planning, educational intervention, and evaluation, each with its own objective and specific actions.
Conclusions: Through the design of the educational intervention strategy, a system of actions was organized aimed at the specialized education of families and teachers in the visual rehabilitation of schoolchildren.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Taimy León Vazquez, Joanny Álvarez Pérez, Josefina Caridad Piñón González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
