Empathy in the Training of Medical Professionals: its Behavior According to Current Scientific Evidence
Abstract
Introduction: Empathy is at the heart of all human relationships. It is defined as feeling what another person feels and as the ability to share emotions and feelings. Empathy in medical training has become increasingly important in recent years due to its direct impact on the quality of patient care.
Objective: To explain how empathy behaves in the training of medical professionals according to current scientific evidence.
Methods: An exploratory systematic review methodology was used. The inclusion criteria covered articles from the defined period that responded to the selected keywords in Spanish and English and from journals in PubMed. A total of 14 articles and two books were selected for their relevance and correspondence to the topic analyzed.
Results: A decline in empathy was identified as students progressed through medical training. This was measured predominantly using the Jefferson Medical Empathy Scale and, in some cases, methodologies were used with the intention of improving empathy levels.
Conclusions: Although empathy has been described as improving the quality of medical care and patient adherence to treatment, and in turn allowing for better evaluation of the service by patients, it is increasingly evident that empathy declines during the training of health professionals, as evidenced by several studies.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Zulema Ávila González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
