Development of the Competencies of Podiatry Graduates at the Bolivarian Higher University Institute of Technology, Ecuador
Abstract
Introduction: Podiatry graduates perform professional functions that contribute to the diagnosis and treatment of foot conditions from an early age, with a clinical, epidemiological, and inclusive approach.
Objective: To explore the level of knowledge that makes up the competencies of podiatry graduates at the Bolivarian University Institute of Technology, Ecuador.
Methods: Based on the descriptive and observational study conducted from 2016 to 2024 at the Bolivarian University Institute of Technology, 25 podiatry graduates were intentionally selected. Different variables were used, such as competency development and skill development. Theoretical (systemic structural functional), empirical (documentary analysis, observation, and survey), and statistical methods were used for this study.
Results: When exploring competencies, the knowledge dimension was insufficient for 60% of graduates; the skill dimension was low (84%); and the results of the observation guide showed that 100% of graduates did not perform podiatric promotion, prevention, and treatment actions.
Conclusions: Podiatry graduates have an insufficient level of knowledge for observation skills; identifying problems and symptoms; manual skills; podiatric surgery skills; ability to use a variety of medical equipment; and knowing how to work in a team and coordinate with other professionals. Therefore, it would be feasible to implement training strategies to improve skills and abilities in everyday practice.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Frank Cecilio Miranda Escobar, Yiliam Fonseca Bodaño, Damasa Irene López Santa Cruz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
