Internet search trends: a tool for effective communication
Keywords:
Google Trends, risk communication, COVID-19, Peru.Abstract
Background: The disease sprouts by coronavirus 2019 (COVID-19) is an important event in the health and well-being of people around the world. The worldwide public interest in this new topic reflects to a large extent the attention of people to COVID-19 and their willingness to take precautionary measures. Objective: Examine the worldwide public awareness of COVID-19 using Google Trends. Methods: Using Google Trends, we retrieved data from public consultations for the terms of [COVID-19 coronavirus + quarantine + face masks + handwash + chloroquine + azithromycin] between the 1st of December 2019 until the 25th of April 2020 in four countries (Peru, Ecuador, Chile and Brazil). The dynamic analysis of series shows the general exchange rate trend of the relative volume (RSV) for the theme in COVID-19. The correlation between the daily search volumes on the topic related to COVID-19 and the daily number of people infected with SARS-CoV-2 was analyzed. Results: Our studies have observed that the general trend of RSV searches with respect to topics related to COVID-19 increased during the initial period of observation time and reached the first point of the first week of March 2020 in the majority of countries. A slightly positive correlation was observed between the daily RSV on the topic related to COVID-19 and the daily number of people infected with SARS-CoV-2 in the majority of countries. Conclusions: The current study reminds us that governments should strengthen COVID-19 publicity at national level, strengthen public awareness and awareness of COVID-19, inform the public about the importance of protecting themselves with sufficient precautionary measures and finally to control the spread of COVID19 worldwide.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.