Learning by Doing in Dental Medicine up to the Arrival of COVID-19
Keywords:
odontology, didactics, teaching-learning process, higher education didactics, higher medical education, COVID-19.Abstract
Introduction: Every day, learning by doing becomes more necessary for the dental medicine student. The new circumstances imposed by COVID-19 is demonstrative of this as a fact.
Objective: To analyze how learning by doing is implemented in the teaching-learning process, which contributes to the training of dental health professionals within higher medical education in Cuba.
Methods: A bibliographic review was carried out through the Academic Google search engine and in various bibliographic databases, such as PubMed and SciELO. The descriptors selected initially were educación en el trabajo en estomatología [dental education at work], proceso de enseñanza-aprendizaje [teaching-learning process], didáctica de la educación superior [didactics of higher education], and educación médica superior [higher medical education], as well as their English equivalences. Seventy-nine sources were consulted, but, after they were filtered, 41 were selected, of which 75% correspond to publications made from 2015 to date.
Results: The genesis of education at work within Cuban higher medical education is analyzed, together with the way it has developed until the impact of COVID-19. The topic is also reviewed according to the international context, where there is a growing concern about the search for more or more alternatives less equivalent in the training of these professionals.
Conclusions: Learning by doing in the teaching-learning process that contributes to the training of dental health professionals in Cuba has been implemented mainly through education at work. Its application is linked to compliance with all the principles of didactics and an adequate contextualization of the various components of this process, which is essential in the new conditions that COVID-19 has imposed on medical education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
