Online Version of a Master’s Degree in Medical Education as part of Face-to Face Course during the COVID-19 Pandemic
Keywords:
projects of information and communication technologies, distance education, postgraduate education, computer communication networks, medical educationAbstract
Introduction: The feasibility of assuming distance education is an indicator of relevance of face-to-face universities.
Objective: To analyze the conditions and usefulness of an online version of the course La enseñanza-aprendizaje de las ciencias básicas biomédicas [Teachinglearning of basic biomedical sciences], taught in March 2021, in the Master's Degree in Medical Education carried out by Calixto García School of Medical Sciences.
Methods: A descriptive research with a mixed approach and based on a field study was carried out during the period of March 3-16, 2021 in the Master’s Degree in Medical Education developed by Calixto García School of Medical Sciences. Theoretical methods were used, such as analysis-synthesis, deduction-induction and systemic approach; as well as empirical methods, such as the questionnaire; and mathematical-statistical methods for data processing.
Results: Communication with professor and autonomous learning capacity obtained a frequency of satisfactory appraisals of 86%. Predominance of a direct relationship between access to online resources and mastery of information technologies in relation to learning was determined in relation to the effectiveness of the online course.
Conclusions: The course gave continuity to the Master’s Degree in Medical Education developed by Calixto García School of Medical Sciences. This distance course modality, despite receiving an appreciation about its general effectiveness limited by the digital competences of the professors, a learning need that requires to be attended, was recognized by them in terms of its contribution to autonomous learning capacity.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
