A breastfeeding educational intervention with medical sciences students
Keywords:
breastfeeding, educational intervention, immunology.Abstract
Introduction: In spite of the continuous dissemination and promotion of the benefits of maintaining adequate breastfeeding, there is still, in many cases, a lack of knowledge about its immunitary contributions.
Objective: To evaluate the effect of a course on the modification of breastfeeding knowledge in Cuban students of medical sciences.
Methods: A nonobservational, quasiexperimental, before-and-after educational intervention study without control group was carried out. The study universe consisted of 250 Cuban students of medical sciences who, using the Google Forms link, enrolled in a pre-congress course about breastfeeding and its importance for immunity. An intentional sample of 225 students was chosen, who answered the two knowledge questionnaires applied and agreed to participate in the research. The research was carried out in four stages: enrollment, diagnosis, intervention and evaluation. The studied variables were university, academic year and major, general breastfeeding knowledge, specific knowledge about breastfeeding and neonatal nutrition, consequences of breastfeeding abandonment, and opinion about the importance of breastfeeding. Descriptive statistics and McNemar's test were used to determine the effectiveness of the intervention.
Results: Students from Ciego de Avila and the medical major predominated, mainly from the second and third academic years, apart from inadequate knowledge before the intervention. Later on, a modification in these indicators was shown.
Conclusions: The application of the educational intervention on the importance of breastfeeding showed effectiveness with respect to an increased knowledge about the topic.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.