Defining the didactic competence of the professor within cuban higher medical education
Keywords:
didactic competence, education, professional training.Abstract
Introduction: The professors in charge of training health professionals need didactic competences for guiding the teaching-learning process. To assess such competences in medical sciences professors is basic, fundamental and decisive for the training of health students.
Objective: To determine the metacognitive treatment given to the didactic competences of professors in Cuban higher medical education.
Methods: A review of documents about the didactic competence for professors from the health sector was carried out in the Scopus, SciELO, Redalyc, Latindex, REDIB, Virtual Health Library, Dialnet and Lilacs databases, in Spanish and English, and with no time limit. For the search, the following words were used: Competencia [Competence], Didáctica [didactic], combined with docentes del sector de salud [professors from the health sector]. After applying inclusion and exclusion criteria, 25 scientific articles of sufficient quality and current relevance were selected.
Results: The didactic competence for professors from the health sector has been studied by different authors. It covers from the professional competence of the health worker to his or her pedagogical and didactic competence. The conceptual evolution is shown and didactic competence is related to continuous professional development.
Conclusions: The systematization carried out on didactic competence proves the health professionals’ concern for improving the formative process in the universities of medical sciences. Professors should plan, guide, implement and control actions in such a way that their students are active subjects in their own training as health professionals.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.