Diagnosis of professional improvement in the nursing staff at the Pediatric Hospital of Camagüey
Keywords:
diagnosis, knowledge, strategies.Abstract
Introduction: Professional improvement in nursing should be directed towards professional problems, which allows to raise the quality of its pedagogical and care performance.
Objective: To characterize the professional development process of the nursing staff at Hospital Pediátrico Docente Provincial “Dr. Eduardo Agramonte Piña”, in Camagüey.
Methods: A descriptive, cross-sectional and observational study was carried out at Hospital Pediátrico Docente Provincial “Dr. Eduardo Agramonte Piña” during January and June 2022. The sample consisted of 272 nurses who met the inclusion criteria. The variables studied were sex and age group, years of work experience, categories from undergraduate to bachelor's degree, postgraduate training activities, professionals linked to teaching, and participation in scientific activities at different levels. The data were obtained by applying a survey and reviewing the institution's personnel registry, as well as processed using the SPSS program (version 26.0) on a Pentium V computer.
Results: There was a predominance of professionals between 20 and 29 years of age (29.0 %), of the female sex (92.7 %), with less than 5 years of professional experience (25 %), mostly bachelor’s graduates (62.1 %), and with no postgraduate training activities (64.3 %). Only 3.3 % had a teaching rank and participated in scientific events at the institutional level (9.9 %).
Conclusions: Professional improvement of the analyzed nursing staff is insufficient; therefore, training strategies should be designed and implemented to respond to this problem.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.