A guide for the implementation of network resources
Keywords:
virtualization in education, instructional design, network courses, virtual university of health, higher medical education.Abstract
Introduction: Changes in higher medical education, caused by the SARS-CoV-2 virus pandemic, prompted the integration of information and communication technologies to teaching in Cuba and the world. The virtual university of health became an important means to support the teaching-educational processes; therefore, professors had to face the challenge of virtualizing their training activities.
Objective: To validate a guide for designing and assembling virtual teaching-learning environments in undergraduate and postgraduate medical education.
Methods: A technological innovation research was carried out in three stages: design of the guide, implementation and validation. A survey was conducted to the participants of the virtual training in virtual teaching-learning environments.
Results: Six steps were proposed for the design and implementation of training processes through the virtual modality: analysis of resources and feasibility; course design or adaptation of an existing program; content production; resource uploading and activity configuration; training action; and course assessment, improvement and redesign.
Conclusions: The integration of technology to higher education teaching is a reality driven by the epidemiological situation, which will continue to develop until it becomes part of the professor’s regular work. This guide systematizes and simplifies actions to facilitate the initial virtualization process. A flexible and scalable model is proposed to improve continuously the quality of the educational teaching process in virtual teaching-learning environments.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.