Contributions of Education 4.0 and the Technological Toolbox according to Current Educational Demands

Authors

Keywords:

medical education, educational technology, methodology, science management, health technology and innovation.

Abstract

The technological changes of the fourth industrial revolution show transformations in all areas (labor, education, politics, among others), which produces a radical change in the way to study, work, shop and socialize. The objective of this work was to identify elements of Education 4.0 and the technological toolbox that contribute to satisfy the current educational demands. The new paradigm implies that institutions take a series of actions aimed at increasing the flexibility of time and space for the whole participating community, considering the learning needs of students, applying blended learning and ICT-based self-learning, as well as improving collaborative learning strategies. In view of designing new educational innovation projects, consideration must be given to the four central components of Education 4.0: competences, learning methods, information and communication technologies, as well as infrastructure. Any professor's toolbox continues to be a necessary element for structuring contents methodologically and supporting the general educational process technologically, since this is a complex phenomenon belonging to the learning ecosystem. Current requirements, oriented to implementing technology as a necessity to face the modern dynamics of economies and knowledge, demand that education be modernized at different levels, especially higher education, with a regenerative vision of education, including elements from the toolbox and Education 4.0.

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Author Biography

Eduardo A. Triana Álvarez, CEGER

MSc. Eduardo Triana Álvarez. Licenciado en Psicología en 1990, Máster en Nuevas Tecnologías para la Educación en 2007 y en Longevidad Satisfactoria en el 2009, en proceso, el Doctorado en Ciencias de la Salud. Es miembro de la junta directiva de la Sociedad Cubana de Gerontología y Geriatría y miembro del Grupo Iberoamericano de Psicogerontología. Es profesor en la Universidad de Matanzas y en la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas, ha participado como profesor en las maestrías de nuevas tecnologías para la educación y de Longevidad satisfactoria. Profesor principal de ocho ediciones del Diplomado de Gerontología Comunitaria dirigida a la formación de los Equipos Multidisciplinarios de Atención Gerontológica. Ha realizado 23 publicaciones nacionales e internacionales sobre temas de nuevas tecnologías y adulto mayor en revistas y en libros como Informática y envejecimiento. Retos de un nuevo milenio y Envejecimiento, memoria colectiva y construcción del futuro. Integrante del equipo que desarrollo el programa de la especialidad de Gerontologìa y Geriatrìa en Cuba. Ha participado como ponente y miembro del comité científico de múltiples eventos nacionales e internacionales. Ha participado en asesorías y tutorías de trabajos de terminación de maestrías, diplomados, cursos y especializaciones relacionadas con la Gerontología en varios centros de enseñanza superior. Participación en redes temáticas regionales como la Red Iberoamericana de Psicogerontología (REDIP) . Coordinador y psicólogo del proyecto Centro Gerontológico Colón. Director del proyecto de colaboración internacional AMAM y FortAM (#fortamporlaesperanza).

Published

2023-09-20

How to Cite

1.
Triana Álvarez EA, Reyes Camejo T, Triana Reyes E. Contributions of Education 4.0 and the Technological Toolbox according to Current Educational Demands. Educación Médica Superior [Internet]. 2023 Sep. 20 [cited 2025 Mar. 10];37(3). Available from: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3940

Issue

Section

Artículos de Posición