Identification of Learning Styles with a Holistic Approach in Pathological Anatomy Students
Keywords:
Pathological Anatomy, learning styles, medical education, research capacity.Abstract
Introduction: Medical knowledge is multiplying exponentially, due to the scientific-technological advance of society. This indicates the need for students, guided by the teacher, to become accustomed to seeking their knowledge, for which problem-based teaching has proven effective in medical education. However, to use it correctly, it is necessary to identify the learning styles of students in a personalized way, to know their preferences when assimilating knowledge, their study habits and for socialization.
Objective: To explain how learning styles were identified in Pathological Anatomy students through the personological approach and the way in which this result was used to develop the teaching-educational process through problem-based teaching.
Methods: Theoretical methods were used: analytical-synthetic, historical-logical and inductive-deductive; and empirical: documentary analysis in the study of psycho-pedagogical literature on learning styles, to adopt a classification based on Vygotsky's historical-cultural approach, the survey (questionnaire) to identify learning styles, scientific observation and group interview.
Results: The effectiveness of the questionnaire was demonstrated in workshops, seminars and extra-class work, through demonstrations offered by students, through their different ways of perceiving and processing information, the increase in interest in the search for new knowledge, its conscious assimilation and satisfaction in research tasks, as well as the personal development expressed by them.
Conclusions: The instrument applied was adequate because it identified learning styles as a personological process, which was demonstrated through the solution of problem tasks and the independent search for knowledge; in addition, it allowed the self-assessment of students.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.