Formative Medical Model for the Detection of Disabling Sequelae Post-COVID-19 from the Subject Public Health
Keywords:
estudiantes, secuelas discapacitantes pos-COVID-19, Salud Pública.Abstract
Introduction: Formative models allow progressive development in educational practices. In this way, the analysis of problems and the design of possible solutions from the teaching-educational scenario are achieved.
Objective: To design a formative medical model for the detection of disabling sequelae post-COVID-19 from the Public Health subject.
Methods: An educational research with a materialistic formative approach and qualitative design was carried out at the University of Medical Sciences of Camagüey, during 2023. For this purpose, empirical methods were used, including documentary review and open observation. Likewise, theoretical methods such as modeling, systemic-structural analysis and consultations with specialists were considered. The most commonly used techniques were the workshop and brainstorming.
Results: The model is composed of two subsystems: formative projection of the medical student aimed at the detection of post-COVID-19 disabling sequelae from the Public Health subject and contextualization of the medical student's training aimed at the detection of post-COVID-19 disabling sequelae from the Public Health subject. The performance of the medical student in the detection of post-COVID-19 disabling sequelae from the subject Public Health is declared as the quality of higher order, which emerges from the internal and external relationships, coordination, complementarity and systemic approach, between the defined subsystems.
Conclusions: The model designed is in accordance with the current health context, which will allow addressing the sequelae of COVID-19 from the pedagogical approach, during the health care and community training process of the medical student.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rolando Rodríguez Puga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
