The Profile of Specific Competencies for Health Sciences Professors: A Comparative Analysis
Keywords:
ciencias de la salud, competencias especificas, docente, educación universitaria, perfil profesional.Abstract
Introduction: The twenty-first century has brought significant advances in higher education, especially in health sciences, which has prompted changes in teacher education to ensure quality health care and respond to the demands of the sector. However, there is a paucity of systematic and comparative research on the specific competencies needed for these teachers.
Objective: To identify graduate programs in health sciences teaching in Latin America, in order to identify the specific competencies of these programs, and to present a suitable profile for the teaching staff.
Methods: A comparative methodology was used, which analyzed 14 graduate programs in health sciences teaching. Data were collected from official and academic sources, and analytical techniques and literature reviews were applied to contextualize the findings.
Results: Four specific key competencies for health sciences teachers were identified: 1) Effective teaching and communication, 2) Curriculum planning and quality assurance, 3) Promotion of research and knowledge generation, and 4) Integration and adaptation to the digital era.
Conclusions: The identification of postgraduate programs in health sciences teaching in Latin America with face-to-face, blended and virtual modalities, with a maximum duration of two years, made it possible to propose an ideal profile in specific teaching competencies.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Bailón Mieles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.