Evaluation of Teaching Performance in the Medical Subject Anatomy I at Universidad San Gregorio de Portoviejo
Keywords:
Anatomía, desempeño docente, estudiante de Medicina, heteroevaluación.Abstract
Introduction: The evaluation of teaching performance by the medical student is paramount to raise the quality of the teaching-learning process, since it allows the identification of strengths and weaknesses from the perspective of the main beneficiaries. In addition, it facilitates the implementation of changes and adjustments necessary to optimize the academic and professional training of future physicians.
Objective: To evaluate the teaching performance in the subject Anatomy I of the medical major at Universidad San Gregorio de Portoviejo, according to the students' point of view.
Methods: A descriptive, explanatory and correlational study was carried out with a nonexperimental design and mixed approach in the period April-September 2023. The sample included 48 medical students in their first academic year. A validated questionnaire, distributed using Google Forms, was used. The data were analyzed with IBM SPSS Statistics version 26, applying Spearman's descriptive, qualitative and correlational analysis.
Results: The students highly value the health, preparation and commitment of professors with a Cronbach's alpha of 0.839 for the variables associated with the professor, which indicated high reliability. Areas for improvement were identified, such as the need for adjustments during the academic period. Significant correlations between factors related to professors, students and context highlight the complexity of professor performance and its impact on learning.
Conclusions: Teaching performance in the subject Anatomy I was evaluated as excellent by students. Systematic and formative evaluation of teaching performance, based on student perception, is fundamental for the continuous improvement of educational quality.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yumy Estela Fernández Vélez, Driannet Castillo Peña, Judith Galarza López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.