Educational Podcasts: an Innovative Tool in Nursing Education
Keywords:
podcast, educación en enfermería, satisfacción personal.Abstract
Introduction: In a constantly changing society, education must adapt to meet the needs of students. Innovative technological resources, hybrid teaching, and other resources play an important role in this adaptation. To maximize their impact, it is essential to examine them from different perspectives.
Objective: To evaluate satisfaction with complementary educational podcasts used in a sixth-semester nursing course at a private university in Chile.
Methods: Quantitative, descriptive, inferential, cross-sectional study with non-probabilistic and convenience sampling, which considered the availability and willingness of the subjects to participate as inclusion criteria. The sample consisted of 79 students out of a total of 113. Data were obtained using the “Student Satisfaction with Educational Podcasts Questionnaire.” The study was approved by the institutional ethics committee, and all ethical criteria were upheld.
Results: The overall score obtained after applying the “Student Satisfaction Questionnaire with Educational Podcasts” showed high levels of satisfaction with the tool in general. The descriptive statistics values for each item showed positive results in relation to the level of satisfaction.
Conclusions: Complementary educational podcasts show high levels of satisfaction in the population studied, which is consistent with the literature. The challenge remains to study the effects of educational podcasts at higher levels of Kirkpatrick's model.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fabiola Alejandra Guerra Sánchez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
