Historical Development of the Vertical Pediatric Internship in the Medical Major in Cuba
Keywords:
Internado de pregrado, internado/historia, educación médicaAbstract
Introduction: The history of the internship is closely linked to the progress of medicine during all these times. The undergraduate internship, where students integrate and consolidate the acquired knowledge, is included in the E curriculum of the medical career.
Objective: To systematize the theoretical-methodological references that support the historical aspects of the undergraduate internship in the medical career in Latin America and Cuba.
Methods: A bibliographic review was made on the historical development of the internship in Latin American medical schools and in the vertical internship in Cuba, in the Virtual Health Library of Infomed, in the databases Scopus, SciELO, Redalyc, Latindex and Dialnet, in Spanish and English. The following descriptors were used for the search: undergraduate internship, internship/history and medical education. After applying inclusion/exclusion criteria, 41 bibliographies were selected for their topicality and scientific quality.
Results: Different researchers address how undergraduate internships have evolved over time in their countries. Through its historical evolution, it has been possible to observe that all curricula contemplate the undergraduate internship in medical training, although there are differences in terms of its duration, the rotations included and the modality, among other aspects.
Conclusions: The systematization carried out on the undergraduate internship allowed establishing an approach to the theoretical references that support the subject.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dagmaris Losa Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
