Training in Forensic Traumatology on First Aid Certificates for Injured Patients
Abstract
Introduction: In the medico-legal field, first aid certificates for injured persons are key documents. However, their legal value is often compromised by deficiencies in their preparation, particularly when professionals lack adequate training in forensic traumatology. This situation poses serious challenges for the proper administration of justice.
Objective: To evaluate how a training program in forensic traumatology influences the quality of first aid certificates for the injured.
Methods: Using a quasi-experimental educational design, 30 intentionally selected physicians were trained. The training program combined Problem-Based Learning with clinical simulations, emphasizing the legal framework and objective description of injuries. One hundred certificates (50 pre- and 50 post-intervention) were compared using standardized document quality parameters.
Results: After the intervention, a 30% improvement in the overall quality of the certificates was observed. Errors in the description of injuries decreased significantly, and legal practitioners reported greater reliability in the documents evaluated.
Conclusions: The implementation of active methodologies in medical training contributes significantly to the issuance of more rigorous and technically sound certificates. These findings reinforce the need to include forensic traumatology as an essential component in the continuing education of medical personnel to ensure reliable documents and more transparent judicial processes.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Norma Eydelise Leyva Suárez, Yailen Rodríguez Vinent, Yuri Belett Sedano, Isolina Vergara Vera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
