Relevance and Social Impact of the Master's Program in Drug Abuse Prevention
Abstract
Introduction: The fundamental teaching activity of the Center for Academic Development in Drug Addiction is the master's program in drug abuse prevention, which is certified as a “Program of Excellence”.
Objective: To describe the relevance and impact on social practice of the
master's program in drug abuse prevention.
Methods: A descriptive cross-sectional study was conducted of the main results obtained during the implementation of the five completed editions of the master's program in drug abuse prevention. The records of the 91 master's students who received their degrees were taken into account, as well as the self-evaluations of each edition and two external evaluations carried out by the National Accreditation Board (2018 and 2024).
Results: Among the graduates, psychologists (31.9%), psychiatrists (26.3%), and nurses (10.9%) predominated. Theses mainly focused on diagnoses (61.5%) and interventions (35.2%). After graduating, most graduates received promotions (81.3%), increased their scientific and technical activity (68.5%), and published scientific papers (62.6%). All of them gave positive evaluations of the master's program.
Conclusions: The program was evaluated by graduates as relevant and having a favorable impact on social practice. The majority of graduates were psychologists, psychiatrists, and nurses, who developed theses focused on diagnosis and intervention. Favorable indicators were identified in terms of promotions received, scientific and technical activity carried out, and scientific publications produced.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Justo Reinaldo Fabelo Roche , Serguei Iglesias Moré, Himia Hernández Salazar, Alexander Saborit Pupo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
