Overview of Scientific Journals in Medical Education: Impact, Accessibility, and Editorial Trends
Abstract
Introduction: Scientific production in medical education is crucial to transforming the training of health professionals, as it articulates research, innovation, and lifelong learning. In this context, scientific journals act as drivers of change towards a more critical, equitable medical education that is adapted to contemporary challenges.
Objective: To analyze the editorial quality, accessibility, and thematic trends of the main scientific journals in medical education.
Methods: A comparative and descriptive analysis was performed with bibliometric components of journals indexed in recognized databases (Scopus, WoS, PubMed), considering factors such as impact, H-Index, quartile, access model, and publication cost. Likewise, the predominant themes were explored using category maps, word clouds, and types of articles published in 2023-2024.
Results: A predominantly UK- and US-focused editorial distribution was identified. The journals Academic Medicine, Medical Education, and Medical Teacher lead in impact and citation. The central themes show a transition toward pedagogical modernization, with an emphasis on technology, simulation, artificial intelligence, gender equity, and well-being in medical education.
Conclusions: Inequalities in access to publication persist, related to economic and language barriers. It is recommended to strengthen the visibility of regional journals and promote inclusive editorial policies that expand geographical, linguistic, and epistemological diversity in global medical education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eugenio Radamés Borroto Cruz, Cindy Giselle Díaz Contino, Judith Galarza López, Mildredd Rebeka Soasty Vera, Samanta Gema Vásquez Cansino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
