Pedagogical Strategies for the Inclusion of Students with Autism in Higher Education
Abstract
Introduction: Inclusive pedagogical strategies in higher education must be flexible and sustained, and based on an understanding of neurodiversity to ensure equitable access to the common curriculum for students with autism spectrum disorder.
Objective: To analyze the pedagogical strategies implemented in higher education institutions aimed at promoting the inclusion of students with autism spectrum disorder.
Methods: A systematic review of the literature was conducted, based on the PRISMA 2020 statement. An exhaustive search was conducted in Scopus, ERIC, Web of Science, Redalyc, Latindex, and SciELO, considering studies published between 2021 and 2025. Of the 875 records identified, 20 met the eligibility criteria and were analyzed qualitatively.
Results: The most effective strategies included cooperative learning, academic tutoring, the use of assistive technologies, individualized curriculum adaptations, and the application of universal design for learning. Likewise, teacher training, institutional awareness, and psycho-pedagogical support were identified as determining factors in reducing academic barriers and promoting the full participation of students with autism spectrum disorder.
Conclusions: The inclusion of people with autism spectrum disorder in higher education goes beyond curricular adjustments and requires a cultural transformation that promotes empathy, equity, and educational justice. Inclusive pedagogical strategies strengthen autonomy, well-being, and academic performance, thus consolidating themselves as essential pillars of a truly inclusive higher education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Freddy Iván Cedeño Cedeño, Yoiler Batista Garcet

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
