The use of television series in the formation of psychotherapeutic competences
Keywords:
audiovisual resources, psychotherapy, competences, training, competence-based education.Abstract
Introduction: The formation of psychotherapy competences is a difficult task, which demands permanent assessment of new methods complementing the traditional ones.
Objective: To assess the use of television series in the formation of competences to identify and model psychotherapeutic procedures, as an alternative over traditional methods.
Methods: Case study, with n=24, carried out in the context of a diploma course in Clinical Psychodynamic Intervention. There was an experimental group (n=12) and a control group (n = 12). In the experimental group, television series related to psychotherapy were used as complementary ones, edited in fragments with entries differentiated by markers associated with key concepts.
Results: The use of audiovisual technologies in the formation of therapeutic competences, as a complement to traditional teaching, did not seem to modify the theoretical abilities of the students; however, it favored the outcomes in the assessment of practical psychotherapeutic competencies. It also improved process vision and the ability to assess situations, developed capacities for timely application of therapeutic tools, diversified the behavioral repertoire in unexpected situations, and seemed to improve affective disposition to face the first cases.
Conclusions: The incorporation of television series as a didactic complement in a psychotherapy program seems to improve the effectiveness of the teaching-learning process. The study also suggests that the use of this type of technical information technology tools, as a complementary method, will favor the emotional preparation of professionals under training to work with their first mental health patients; however, this hypothesis should be corroborated in future research including a larger sample.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.