About the nature of medical knowledge and teaching in the field (Part one)
Keywords:
medical knowledge, diagnostic process, clinical reasoning, medical education, epistemology.Abstract
Introduction: A long-standing discussion is still held nowadays concerning the degree of specificity of medical education with respect to general education. A series of educational assumptions have been postulated that confer distinctive characteristics to the teaching of the medical profession. In the field of teaching, such peculiarities are rooted in the very nature of medical knowledge and its practice.
Objective: To expose the nature of medical knowledge and the specificities of teaching in the field.
Author's position: The training of medical professors, with a philosophical perspective based on the critique of experience and epistemological approaches, is one of the critical areas that should receive attention. Knowledge of a metacognitive nature, in relation to the nature of medical knowledge and teaching in the field, should be part of both the knowledge of medical professors and students themselves.
Conclusions: Clinical care of individual patients is an activity inherent to the medical profession. The diagnostic process is the cornerstone of clinical reasoning. Self-explanation, structured reflection and opportunities for clinical activity, are the foundations of efficient medical education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.