Validation of a Physical Education Strategy to Prevent Musculoskeletal Disorders in University Administrative Staff
Abstract
Introduction: Musculoskeletal disorders represent one of the main occupational health problems in university administrative staff, with a high prevalence associated with factors such as sedentary lifestyles, prolonged postures, and inadequate ergonomic conditions. Previous studies have documented that these conditions have a significant impact on quality of life and work productivity.
Objective: To validate a physical education intervention strategy for the prevention of musculoskeletal disorders in office administrative staff at the National Autonomous University of Honduras in El Paraíso.
Methods: A quasi-experimental pretest-posttest study was conducted with a sample of 18 administrative workers. The 12-week intervention integrated three components: education in ergonomics and prevention, implementation of corrective exercises and active breaks, and environmental reorganization of workstations. Validated instruments such as the Nordic Questionnaire and the Visual Analog Scale were used.
Results: A significant reduction in the prevalence of musculoskeletal disorders was observed, especially in the lumbar (66.7%) and cervical (56.2%) regions. Pain intensity decreased by 5.2 points on the Visual Analog Scale. Likewise, there was a 61.1% improvement in postural skills, a 45.4% reduction in static posture time, and an increase in the frequency of active breaks. The comprehensive strategy was shown to be more effective than unimodal interventions, supporting the importance of combining education, exercise, and environmental adjustments.
Conclusions: The physical education strategy validates its effectiveness in reducing musculoskeletal disorders in administrative staff, and its institutional implementation is therefore recommended, together with monitoring systems and continuous training.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Reidel Cordovés Peinado, Raúl Orlando Figueroa Soriano, Yefrik Yair Lanza Reyes, Alex Esaú Chacón Sevilla, Lázaro Yunier Dunán Mesa, Flerida Sixmenia Raudales Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
