Formative Research in the Subject of Ophthalmology
Abstract
Introduction: It is important to develop the research aspect in the subject of Ophthalmology. There is a type of research that can be carried out during the development of the curriculum of any subject, called formative research. Its theoretical and methodological references need to be determined.
Objective: To determine the theoretical and methodological references related to formative research, its characteristics, principles, and ways of developing it in the Ophthalmology course.
Methods: A literature review was conducted on formative research. The search was carried out on the regional portal of the Virtual Health Library and on Google Scholar. The keywords “formative research,” “undergraduate research,” and “medical education” were used. Thirty articles were selected, and the following theoretical methods were used: historical-logical, analysis and synthesis, inductive-deductive, and documentary analysis, which allowed the information to be systematized.
Results: Formative research has been addressed by different authors. Aspects related to its definition, particularities, principles, and methods that facilitate it were specified.
Conclusions: The systematization identified national and foreign authors, which allowed us to identify regularities and define “formative research” in the subject of ophthalmology. There are few references regarding teachers' perceptions of the subject and professional pedagogical performance for formative research.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Raisa Ivis Beltrán Saínz, Yuxini Acosta Gómez, Dianelys Miranda González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
