Inverted Classroom and Virtual Classroom in the Training of Higher-Degree Associates in Clinical Neurophysiology
Keywords:
inverted classroom, virtual classroom, higher-degree associate in clinical neurophysiology, virtual medical education.Abstract
Introduction: In medical sciences, there are several pieces of research associated with the virtual modality, especially during the COVID-19 pandemic. However, in the field of clinical neurophysiology, few experiences have been described.
Objective: To describe the outcomes of virtually developing the subjects History of Neuroscience and Neurophysiology in Cuba and Introduction to the Methodology of Scientific Research, by means of the inverted classroom and the virtual classroom in the training of higher-degree associates in clinical neurophysiology in Havana.
Methods: A descriptive, cross-sectional and nonexperimental study was carried out. The subjects were adapted to the virtual modality by applying a model consisting of four phases: preparation, analysis and design, development and implementation, and evaluation.
Results: The faculty was trained in virtual education. Didactic strategies were designed for the virtualization of the teaching-learning process, through the application of the inverted classroom and the virtual classroom. In the evaluation phase, high values were obtained when calculating the promotion and quality indicators, and a student survey was applied. For both subjects, high satisfaction values predominated in the survey criteria, except for evaluations forms and distribution of time for learning, with higher values of the medium satisfaction.
Conclusions: The outcomes obtained in the transition to the virtual modality complied with the objectives set in the syllabus of the subjects, making possible non–face-to-face teaching by means of the inverted classroom and the virtual classroom.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.