Civic Formation in the Medicine Major: an Approach to the current status

Authors

Keywords:

civic formation, education, medical education.

Abstract

Introduction: Contemporaneity demands updating, from the university institutions themselves, the methodology for the civic formation of future doctors, in complete coherence with traditional and current socializing actors, since their support and influence are decisive in the ways of being and acting of students.

Objective: To reflect on the civic formation within the Medicine major and the possibilities of transformation from the current conditions.

Authors’ Position: It is assumed that, in the current context, a participative civic training for medical students should be configured, proposed and encouraged, either from the community or the educational institution itself, based on research-action as a method for transforming this reality, being an ideal place for cultural and civic training through interaction and socialization of experiences. A necessity in current times is to act accordingly.

Conclusions: Universities of medical sciences are the training institutions that need constant renovation in terms of teaching methods and procedures focused on the civic formation of their students, which means a challenge for professors and officials. The organic incorporation of students into the different substantive processes developed at the university institution is a current need, taking participative action-research as a reference.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexey Baute Plana, Facultad Enrique Cabrera de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

MSc. Alexey Baute Plana. Graduado de Licenciado en Educación. Profesor de Historia y Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Cuba. Facultad Enrique Cabrera. Con 15 años de experiencia

Ailet Maria Avila Portuondo, Facultad Preparatoria de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Graduada de Licenciado en Educación especialidad Construcción de maquinaria, Máster en Ciencias de la Educación mención Educación Técnica y Profesional y actualmente especialista en atención al becario. En los 31 años de experiencia en Educación y Educación Superior, investigadora agregada, colaboradora en la República del Ecuador participe en proyectos de investigación titulado “Endogenización del Conocimiento e Integración de las Funciones Sustantivas Universitarias en Carreras de Ciencias de la Educación, Universidad de Guayaquil ”, dirigí el proyecto de investigación y desarrollo “Gestión integradora de la investigación estudiantil en la formación estudiantil universitaria, Universidad de Guayaquil”, miembro de la Red REDIPE y Editora de la Revista científica Mapa indexada en Latindex 2.0, Presidenta de la Red de Investigación científica multidisciplinar en Educación “REDICME”.

Nguyen Mirabal Díaz, Facultad Enrique Cabrera de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Especialista en Primer Grado en Medicina General Integral. Residente de 2do Año en Imagenología. Profesor Asistente del  Hospital General Docente Enrique Cabrera de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana

Published

2023-10-28

How to Cite

1.
Baute Plana A, Avila Portuondo AM, Mirabal Díaz N. Civic Formation in the Medicine Major: an Approach to the current status. Educación Médica Superior [Internet]. 2023 Oct. 28 [cited 2025 Mar. 12];37(4). Available from: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3933

Issue

Section

Artículos de Posición