Learning-to-Learn Skills in Fourth-Academic-Year Medical Students
Keywords:
Cognición, Comunicación, Educación de pregrado en Medicina, Habilidades, Metacognición, MotivaciónAbstract
Introduction: Medical students, from their basic training, should be prepared for the autonomous inquiry of knowledge. Among the fundamental skills to be acquired, the learning-to-learn skills stand out.
Objective: To characterize learning to learn skills in fourth-academic-year medical students of Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos.
Methods: A descriptive cross-sectional research, with a mixed quantitative and qualitative design, was carried out between March and April 2024. A sample of 68 students was selected by simple random sampling. The studied variables were 10 indicators corresponding to the four dimensions of learning to learn skills: cognitive, metacognitive, affective-motivational and communicative. A student questionnaire on learning to learn skills and a focus group were used to obtain the information. The statistical information was processed using Excel and Python.
Results: The students were predominantly female, aged 21 and 22 years, and had good academic performance. According to the questionnaire, it was found that 51.5 % of them had moderately developed learning-to-learn skills. Insufficiencies persisted in planning, problem solving, self-evaluation of learning processes, self-regulation, perception of emotional control and motivation when studying.
Conclusions: Learning-to-learn skills in fourth-academic-year medical students showed some insufficiencies in their training, although, in general terms, young people consider that they possess the necessary skills to manage their learning autonomously.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amanda Avello Rodríguez, José Alberto Suárez Amaya, Yolanda Cabrera Macías, Raidell Avello Rodríguez, Mabel Anay Rodríguez Monteagudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.