Peer Tutoring in the Academic Performance of Medical Students
Keywords:
tutoría entre pares, rendimiento académico, educación médica, bienestar estudiantilAbstract
Introduction: Peer tutoring has emerged as an effective strategy in medical education to improve students' academic performance. This study addresses the impact of peer tutoring on learning and knowledge retention, highlighting its purpose of identifying its benefits in the context of contemporary medical training.
Objective: To identify its benefits in the context of contemporary medical education.
Methods: A systematic review of studies published between 2020 and 2024 was conducted in databases such as PubMed and Scopus, using key terms related to peer tutoring and academic performance in medicine. Inclusion and exclusion criteria were applied, and the quality of the studies was assessed using CASP tools. The results were analyzed using narrative synthesis.
Results: The findings indicate that students who participate in mentoring obtain higher grades and show better knowledge retention compared to those who do not participate. Mentoring also contributes to reduced stress and greater satisfaction with the educational experience. In addition, the training of mentors and the appropriate size of mentoring groups are critical factors that enhance these results.
Conclusions: Peer tutoring is confirmed as a valuable component of medical education, improving both academic performance and students' emotional well-being. Despite challenges in its implementation, its potential to create a collaborative learning environment is significant. Future research should address virtual tutoring and diversity in groups to maximize these benefits.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tomás Iván Briones Torres, Alberto Jorge Velasco Castelan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
