Teaching Strategy for the Development of the Master's program in Health Computer Science
Abstract
Introduction: Postgraduate education is the highest level of the National Education System, and its main objectives are the postgraduate academic training of university graduates, which is why improving its quality is a priority for the Cuban education system.
Objective: To design a teaching strategy for the development of the Master's program in Health computer science at the University of Medical Sciences in Pinar del Río.
Methods: The research was based on the dialectical approach, which was taken as the philosophical basis for the elements discussed. From this approach, theoretical and empirical research methods, procedures, and techniques were used, such as analysis and synthesis, induction and deduction, and documentary analysis.
Results: The strategy developed takes into account the improvement of course design for the development of skills related to know-how in the area of knowledge and the methodological structure of theses; the improvement of the quality of teacher training for the development of the teaching-learning process of the master's courses, from the link between virtual and face-to-face learning and the use of the project method; and the leading role of the student during the teaching-learning process of the master's courses from the link between virtual and face-to-face learning and the exchange with specialists.
Conclusions: The implementation of the strategy developed made it possible to improve the quality of postgraduate training for students enrolled in the master's program, as well as the level of the teachers.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mayenny Linares Río, Darianna Cruz Marquez, Manuel Quintero García, Yohany Peralta Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
