Electrocardiography teaching methods
Keywords:
ECG learning, ECG teaching, ECG competence, digital learning, face-to-face lectures, flipped classroomAbstract
Introduction: For decades, medical schools have been teaching the electrocardiogram, yet low competency in this subject persists. The effectiveness of new teaching methods compared to traditional ones in addressing this gap remains a topic of study and debate.
Objective: The aim of this review is to discuss the methods used in the electrocardiogram teaching.
Methods: A comprehensive search of citations published in MEDLINE, Scopus, Web of Science, SciELO, ScienceDirect, and the Cochrane Library was conducted from August 2024 to November 2024. The search terms included: electrocardiography teaching; electrocardiography learning; competence; face-to-face lectures; digital learning; and flipped classroom. A total of 345 articles were identified, with 63 included in the review based on the quality of results and relevance to the topic.
Results: There is no gold standard for electrocardiogram teaching; thus, a variety of traditional and innovative methods are utilized, either in combination or as standalone approaches. Notable methods include traditional lectures, internet-based education, flipped classrooms, computer-assisted programs for electrocardiogram interpretation, mobile applications, and near-peer teaching. While all methods facilitate learning, no specific method is considered the best. However, self-directed learning correlates with lower interpretation competence. Evidence from randomized controlled trials suggests that summative assessment contributes more to electrocardiogram learning than formative assessment and reduces discrepancies between teaching methods.
Conclusions: A diverse range of methods exists for electrocardiogram teaching. Combining various approaches appears to be the most effective strategy, with summative assessment having a greater impact on learning outcomes.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Raimundo Carmona Puerta, Elizabeth Lorenzo Martinez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.