The issue of electrocardiography interpretation competence revisited
Keywords:
curriculum, ECG competence, ECG learning, electrocardiography, fast-and-slow thinking, medical studentsAbstract
Introduction: The lack of electrocardiography interpretation competence affects medical students worldwide. Instructors need to understand how the skill of interpreting the electrocardiogram develops.
Objective: To analyse key processes for the development of electrocardiography competencies.
Methods: A comprehensive search of citations published in MEDLINE, Scopus, Web of Science, SciELO, ScienceDirect, and the Cochrane Library was conducted from August 2024 to November 2024. The search terms included: curriculum, ECG competence, ECG learning, electrocardiography, fast-and-slow thinking and medical students. A total of 180 articles were identified, with 56 included in the review based on the quality of results and relevance to the topic.
Results: Multiple studies demonstrate a lack of electrocardiography competencies among undergraduate and postgraduate students. Certification in electrocardiography is essential for the development of this skill. Training programs should avoid content overload and prioritize students' ability to identify significant emergency and non-emergency electrocardiographic alterations. Experienced physicians primarily rely on pattern recognition to interpret an electrocardiogram, while novices engage in systematic analysis. Forgetting can diminish already acquired competencies in electrocardiography, making the establishment of memory traces crucial for mitigating this issue. Repeated exposure to electrocardiogram tracings is indispensable.
Conclusions: Internationally, it is recognized that electrocardiography competence is limited. The processes of developing and maintaining this skill are complex. Faculty should understand these processes to introduce improvements in the curricular design of medical degree programs and other related fields.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Raimundo Carmona Puerta, Elizabeth Lorenzo Martinez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.