Determinants of the Usefulness of Conventional Teaching Activities in the Master's Degree in Glaucoma and Neuro-ophthalmology
Keywords:
actividad lectiva convencional, preparación del profesor, medios audiovisuales,Abstract
Introduction: The development of master's degrees for health professionals is a crucial link in postgraduate training.
Objective: To identify factors determining the usefulness of conventional teaching activities in the Master's Degree in Glaucoma and Neuro-ophthalmology.
Methods: A qualitative observational cross-sectional study was conducted. The universe consisted of 553 questionnaires collected during 99 teaching activities in the Master's Degree in Glaucoma and Neuro-ophthalmology at the Ramón Pando Ferrer Cuban Institute of Ophthalmology, in the period 2023-2024. General qualitative variables were used, such as the teacher's category and the activity schedule, as well as four evaluation variables, using questions with a Likert scale from 1 to 4.
Results: The analysis revealed maximum scores for: teacher preparation (92.4% of questionnaires), quality of audiovisual media (87.2%), and clarity of the teacher's explanation (92.6%). 86.4% of activities were rated as maximally useful. Logistic regression confirmed the probability of maximum usefulness if: optimal teacher preparation (20 times higher), optimal use of audiovisual media (12 times higher), and maximum clarity in explaining the topic (7 times higher). These aspects accounted for 56% of the result (R2 Nagelkerke = 56%). There was no significant relationship with the teacher's teaching category or schedule.
Conclusions: It is evident that the usefulness of teaching activities for master's students depends on the teacher's preparation and, in decreasing order, on the appropriate use of audiovisual media and clarity in explaining the content. These aspects are of interest for the improvement of master's programs.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Liamet Fernández Argones

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
