Impact of Artificial Intelligence in Ophthalmic Education
Keywords:
Inteligencia artificial, educación médica, oftalmologíaAbstract
Introduction: Artificial intelligence has revolutionized medical education through the application of advanced tools. Ophthalmology has experienced significant growth in recent decades thanks to advances in diagnostic and therapeutic technology. At the same time, the educational methods used in the training of ophthalmologists have evolved considerably.
Objective: To identify the impact of the application of artificial intelligence in the context of medical training in ophthalmology.
Methods: A systematic literature review was conducted in the PubMed Central, SciELO, PLoS Medicine, LILACS, Google Scholar, Trip Database, and Emerald databases, covering articles published between 2010 and 2024. Combinations of the terms "Artificial Intelligence" with "ophthalmology teaching", "ophthalmology education", "ophthalmology training" and "Eyesi simulator" were used. Of the 573 articles found, eight relevant studies were selected.
Results: The selected studies covered various applications of artificial intelligence in ophthalmic education. Two studies used surgical simulators with intelligent tutoring systems, demonstrating improvements in the development of practical skills. Two other studies used automated diagnosis assisted by artificial intelligence, optimizing the acquisition of diagnostic skills. Four studies implemented adaptive learning with intelligent tutoring systems and competency-based assessment, demonstrating their effectiveness in personalizing medical training.
Conclusions: Artificial intelligence has established itself as a transformative tool in ophthalmic education, providing innovative solutions that enhance the development of practical and diagnostic skills, as well as the personalization of learning. Its application offers new opportunities to overcome limitations inherent to traditional educational methods.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daylin Cárdenas Chacón, Iván Hernández López, Susana Vilar Salas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
