System of Teaching Procedures for Training the Skill of “Developing a Chronopathogram” in Pathological Anatomy
Abstract
Introduction: In undergraduate medical training, it is important to acquire the skill of “drawing up a chronopathogram” as part of the content of the Pathological Anatomy course, which will enable students to place each cause of death in its correct place on the death certificate.
Objective: To propose a system of teaching procedures for training in the skill of “preparing a chronopathogram” in Pathological Anatomy.
Methods: A quantitative-qualitative, longitudinal, explanatory, non-experimental study was conducted at the Dr. Antonio Luaces Iraola Provincial Teaching Hospital in Ciego de Ávila during the 2017-2023 academic years. Theoretical, empirical, and statistical methods were used.
Results: The system of teaching procedures for the teaching-learning process of Pathological Anatomy, based on the interdisciplinary functional structure of the skill of “developing the chronopathogram,” constitutes the teaching category where the logical sequence is expressed, the succession of concatenated operations that make up a unit in a specific teaching-learning situation. Integrated into the clinical method, it facilitates the systematization of the skill of “developing the chronopathogram” in accordance with its interdisciplinary functional structure. Each procedure comprises a system of ordered actions aimed at systematizing the skill.
Conclusions: A system of didactic procedures is provided for the training of the skill of “developing the chronopathogram” in medical students, with an interdisciplinary character.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Damarys Emelina Socorro Palomino, Adelaida María Ballbé-Valdés, Hipólito Peralta-Benítez, Dunia Sotolongo Díaz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
