Educational intervention, through practical tutoring, to improve academic performance in the subject of rheumatology
Abstract
Introduction: Tutoring is an individualized methodological resource aimed at academic reinforcement for students. In the case of rheumatology, it is necessary to acquire practical skills for diagnosing rheumatic diseases.
Objective: To analyze the results of an educational intervention using practical tutoring to improve educational performance in medical students.
Methods: A quasi-experimental, applied research study was conducted with a design involving an educational intervention among seventh-semester medical students at the Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, Ecuador, in the Internal Medicine II course, Rheumatology-Hematology Module. The sample consisted of 114 students, of whom 89 formed the research sample. General characteristics and academic performance variables were studied. McNemar's test and chi-square test were used to identify changes in student academic performance after the implementation of the educational intervention.
Results: The average age was 22.03 years, with a predominance of female students (68.54%). During the pre-test, students with average academic performance predominated (50.56%) and in the post-test, those with high academic performance predominated (49.44%).
Conclusions: The implementation of practical tutoring improved students' academic performance and consolidated their acquired theoretical knowledge. It also enhanced the acquisition of skills and abilities in the diagnosis and management of patients with rheumatic diseases.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urbano Solis Cartas, Jose Pedro Martínez Larrarte, Silvia Johana Calvopiña Bejarano, Mercy Esthela Guacho Tixi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
