Current Status of Teaching Competencies among Nursing Residents in Neonatal-Pediatrics in Holguín
Abstract
Introduction: Teaching competencies constitute a set of knowledge, abilities, skills, experiences, motivations, feelings, values, and personal characteristics of the teacher, which are mobilized in an integrated, coordinated, and combined manner to perform more effectively. The teaching methods of specialists in Neonatal and Pediatric nursing will come closer to the desired and necessary standards with a training process that contributes to the development of their teaching skills.
Objective: To characterize the current state of teaching skills training among residents in Neonatal and Pediatric Nursing in Holguín.
Methods: A mixed-methods study was conducted, using theoretical methods (document review, analysis-synthesis, historical-logical, and induction-deduction) and empirical methods (survey, observation, and interview), as well as statistical methods. The results were triangulated.
Results: The findings of the document review did not mention specific teaching skills, nor was there any evidence of the use of technology in the training process. The training of specific teaching skills showed the lowest values with an average of 3.03, followed by cross-cutting skills (3.07); and the best results were for basic skills (4.02). Within specific teaching skills, the lowest value was related to theoretical knowledge and practical skills in planning and organizing the teaching-learning process, with an average of 2.70.
Conclusions: The research identified deficiencies in the training process for teaching skills among residents. Specific skills were determined to be the most difficult.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Katia Suárez Borrás, Pedro Augusto Díaz Rojas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
