Determinants of Citation Visibility in Educación Médica Superior Journal: A 28-Year Analysis
Abstract
Introduction: Citation analyses provide critical insights into the dynamics of scholarly visibility and academic influence. The Educación Médica Superior journal, a prominent Latin American journal, has not previously been the subject of a comprehensive citation-based assessment.
Objective: To identify and analyze the thematic, authorship, institutional, and geographic factors associated with citation visibility in the journal between 1996 and 2024.
Methods: A retrospective bibliometric study was conducted using Scopus-indexed articles published over a 28-year period. Thematic categories, gender representation, institutional affiliations, countries of origin, and language of publication were examined. Descriptive statistics and correlation analyses were performed using RStudio, and results were visualized using specialized bibliometric tools.
Results: Major determinants of citation impact included topic relevance, gender balance in authorship especially in first author positions collaborative patterns, and language of publication. English-language articles, despite being fewer, garnered a disproportionately high share of total citations. Institutional contributions were concentrated in a few Cuban universities, although citation impact varied independently of output volume.
Conclusions: Academic visibility in the journal depends more on thematic alignment, linguistic accessibility, and institutional support than on sheer productivity. Strategic editorial and collaborative practices are essential to increase the global impact of regional medical education journals.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alain Manuel Chaple-Gil, Meylin Santiesteban-Velázquez, Eva de los Ángeles Miralles Aguilera, Niurka Taureaux Díaz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
