Quality in Problem design and its role according to the students, priorities and goals
Abstract
Introduction: In the first three years of the medical degree, paper-based cases are the means to simulate skills practical for clinical diagnosis.
Objective: To investigate the most frequent strategies to address the problem in the tutorial groups, the attributes of a good problem, and whether it was part of the students' goals.
Methods: A mixed-methods approach was applied, and data were collected from a closed-ended online survey, two focus groups, eight semi-structured interviews, and the field notes of eight modules. Participants were 234 year-II students, 16 year-III, and seven year-IV. Frequency and content analysis were applied to the surveys and field notes, respectively. Inductive thematic analysis interpreted the narrative of the focus groups and interviews.
Results: The surveys indicated that 68-80% of the groups synchronously addressed the case and the learning issues. Students prefer cases that are neither too long nor too easy, have a rich health history, and have a smooth narrative flow. The most frequent goals set at the beginning of the module were more engagement with peers, to learn as much as possible, more participation in tutorials, and grade improvement.
Conclusions: Inductive case analysis was the most prevalent, and length and content were quality attributes in the cases' design. Students' goals reflected the educational environment's social and cognitive dimensions. Enablers of the non-inclusion of solving the case as a goal were a narrow understanding of the problem and prioritizing frequent assessments.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mayra Gari Calzada, Ernesto Blanco Blanco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
