Comprehensive Educational Model in Emergency Medicine for Fire Departments in Ecuador
Abstract
Introduction: The design of the comprehensive educational model in emergency medicine for fire departments follows a pedagogical and operational logic that goes beyond the mere transmission of technical knowledge. It is conceived as a dynamic training ecosystem, anchored in the reality of the Daule Canton, integrating knowledge, practices, values, and social relationships to strengthen prehospital response capacity from a humanistic, community-oriented, and sustainable perspective.
Objective: To present the design of the comprehensive educational model in emergency medicine for fire departments in Ecuador.
Methods: The pedagogical, structural, and functional foundations of the proposed model were presented, and it was validated using the Delphi method with experts in medical education and emergencies.
Results: The seven essential components of the model are explained: participatory diagnosis, contextualized curriculum, situated simulation, formative assessment, inter-institutional articulation, training of local trainers, and community engagement; as well as the specific implementation actions associated with each. Finally, the validation process using the Delphi method is presented, a strategy recognized for achieving expert consensus in the development of complex proposals in the fields of health and education.
Conclusions: This design constitutes an innovative proposal that not only improves the firefighter's technical competence but also strengthens their performance as a community health agent, their psychosocial well-being, and their capacity for institutional coordination. Each implementation action has been designed to be feasible, inclusive, and sustainable in the specific context of the Daule Canton.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Angel Eduardo Monrroy Parra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan todos los derechos sobre sus obras, las cuales pueden reproducir y distribuir siempre y cuando citen la fuente primaria de publicación.
La revista se encuentra sujeta bajo la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) y sigue el modelo de publicación de SciELO Publishing Schema (SciELO PS) para la publicación en formato XML.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material.
La licencia no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
- No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
- No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.
